Program

Torsdag 19 november >>

Fredag 20 november >>

Lördag 21 november >>


Torsdag 19 november

09.30-10.00
Pressvisning och intervjuer med repr. från branschen, inbjudna gäster, spelprofiler m.fl.


10.10-10-35
Serious Games – Spelforskning vid Högskolan i Skövde
Sweden Game Arena. Talare: Per Backlund. Högskolan i Skövde är en central nod i svensk dataspelsutveckling. Här finns utbildningar och forskning med en rad inriktningar inom området. Per Backlund har arbetat sedan 2004 med forskning om det som brukar kallas serious games, det vill säga att använda spel för syften utöver underhållning. Presentationen visar på några exempel där vi använt spel för att bidra till områden såsom hälso- och sjukvård och träning och utbildning. Per kommer att ge konkreta exempel och lärdomar av att använda spel på lite oväntade sätt.

Presenteras på Stora scenen.


Dilaram Massinova10.40-11.05
Alla vill vara spelutvecklare – men ingen vill driva en spelstudio
Sweden Game Arena. Talare: Dilaram Massimova, CEO & Producer, PocApp Studios AB. Möjligheter och utmaningar med att driva ett spelföretag. Om hur PocApp Studios startade sin studio och varför. Utmaningar man mött med sina produkter och med bolaget i sig. Möjligheter och erfarenheter i spelvärlden.

Presenteras på Stora scenen.


Fredrik Christensson11.10-11.35
Datorspel – mer än bara en hobby
Fredrik Christensson, riksdagsledarmot, talesperson för ungas jobb Centerpartiet samtalar med och intervjuar Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen om hur branschen ser ut. Hur kan man få fler att sysselsätta sig i, arbeta med sitt intresse och hur kan man öka jämställdheten i branschen och få fler tjejer?

Presenteras på Stora scenen.


11.40-12.00
The Dark North – Robert Henrysson

Presenteras på Stora scenen.


12.00-15.00
Final Esport Challenge – DOTA
Kommentator: Kim Larsson – Sveriges största Dota 2-spelare.

Presenteras på Stora scenen.

DOTA


14.00-14.30
Gameovation – Innovate with gamification

Presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen (modelleringen fortsätter i lounge B06:50).


15.00-16.00
Diversi Meet-Up

Presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Johan15.15-15.40
Sweden Game Arena
Talare: Johan Hermeren. “Grattis Göteborg, Skövde är här!” En presentation om The Game Incubator och hur Göteborg kommer bli en spelutvecklingsstad.

Presenteras på Stora scenen.


15.40-16.00
Spelutveckling ur ett elevperspektiv

TISElever från Thoren Innovation School Göteborg visar upp ett spel de utvecklat och diskuterar innovation och spelutveckling från ett elevperspektiv. Medverkande: Oscar Wolter, Alexander Rosberg.

Presenteras på Stora scenen.

 


19.00
Strategic Business Meet-Up – asiatisk investerarträff

BRG och Lindholmen Lindholmen Science Park.

Plats: Gothia Towers, Imagine.


Fredag 20 november

10.00-16.00
Spelvetenskapliga kollegiet – Göteborgs Universitet med gäster

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Wolmet Barendregt10.10-10.30
Using games for sustainable development education

In this presentation associate professor Wolmet Barendregt talks about the pros and cons of using games to teach about a topic without clear solutions.

Wolmet Barendregt från Holland arbetar som lektor på institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet. Som forskare intresserar hon sig mycket för pedagogiska spel, i synnerhet de som är riktade till små barn – och även att utvärdera hur spelen uppfattas av användarna. Hur skapar man egentligen ett spel som är påvisat pedagogiskt, som samtidigt är riktigt roligt att spela?

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Alexander Hallberg10.10-10.35
Med passionen som riktmärke – varför Sverige blev världsledande inom spel
Sverige räknas idag som en av de ledande nationerna inom spelande, inte bara dataspelsutveckling utan även i utövandet. Vare sig det handlar om e-sport, lajv, figurspel eller brädspel så finns Sverige med i toppen, hur kommer det sig och vilka slutsatser kan vi dra av detta. Talare: Alexander Hallberg, Förbundsordförande, Sverok.

Presenteras på Stora scenen.


Jonas Linderoth10.40-11.00
Educational game design
In this presentation professor Jonas Linderoth talks about the key ingredients of designing games with educational purposes and how to avoid the most common pitfalls when designing games with the ambition to communicate something.

Jonas Linderoth har arbetat vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten sedan 2004. Han arbetar med frågor om spel och spelande utifrån ett lärandeperspektiv och är en tongivande forskare i fältet Game Studies (spelvetenskap). Linderoths forskning har bidragit till insikter om hur perception och kognition kring en ny medieform fungerar och vilka möjligheter och begränsningar spel har som läromedel. Han har nyligen varit en av redaktörerna för Routledgevolymen The Dark Side of Game Play - Controversial Issues in Playful Environments. Linderoth har även varit vetenskaplig expert i Medierådet.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Johan10.40-11.05
Sweden Game Arena

Talare: Johan Hermeren. “Grattis Göteborg, Skövde är här!” En presentation om The Game Incubator och hur Göteborg kommer bli en spelutvecklingsstad.

Presenteras på Stora scenen.


Staffan Björk11.10-11.30
Gaming things that are not games

In this presentation professor Staffan Björk describes how people act in the same way in various non-game contexts, e.g. education, war, and religion, as they do in games, and what this may tell us about how we structure our society.

Professor Staffan Björk forskar inom bland annat speldesign och informationsvisualisering. Han är även medförfattare till boken "Patterns in Game Design" och en av grundarna till "the Digital Games Research Association".

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Robert11.10-11.35
Ung och engagerad

Talare: Robert Aspegren, CUF.

Unga är innovativa och vågar ofta satsa på sin dröm och hobby något som många äldre står frågande inför. Speciellt när det gäller e-sporten då det är en för många okänd värld. Vad innebär det att vara ung och engagerad i dagens normativa samhälle.

Presenteras på Stora scenen.


11.40-12.00 
Fantastik och Fandom – allt från Harry Potter till Star Trek
Talare: Alexander Hallberg, förbundsordförande, Sverok + gäster. Hur ser SF- och Fantasyhobbyn ut idag och hur har den förändrats? Ett panelsamtal om fandom i Sverige i dåtid, nutid och framtid.

Presenteras på Stora scenen.


11.40-12.00
Games as an art form

In this talk artist and indie game developer Ossian Borén talks about how game mechanics can be a device for communicating artistic values.

Ossian Borén är konstnär, grafisk designer, webbdesigner och musiker.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


12.00-15.00
Final Esport Challenge – CSGO

Kommentator: Marcus ”Delphan” Larsson.

Presenteras på Stora scenen.

CSGO


Anna Maria Szczepanska12.30-12.50
Gender in the Game Industry
In this talk researcher Anna Maria Szczepanska presents results from a study on how the game industry deals with issues concerning gender, inclusion and diversity.

Anna Maria Szczepanska has as a researcher at the Department of Applied IT, University of Gothenburg/Chalmers studied different IT-phenomena during the last 10 years. She is also a doctoral student in sociology. Currently she is part of an interdisciplinary research group that with funding from the Swedish Research Council FORTE has studied issues concerning gender and innovation within the Swedish video game industry since 2013. She is also about to finish a phd-thesis on the Open/Libre/Free Software-movement.

Anna Maria Szczepanska har jobbat med olika IT-forskningsprojekt vid institutionen för tillämpad IT i Göteborg under 10 års tid. Hon är också doktorand i sociologi. Sedan 2013 deltar hon i ett forskningsprojekt som studerar genus och innovationsfrågor som rör dataspelsindustrin i Sverige. Studien finansieras av forskningsrådet FORTE. Hon håller också på att avsluta sitt avhandlingsarbete om den öppna/fria mjukvarurörelsen.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Steve WebleyINSTÄLLT
13.00-13.20
The Ethics of War Game Design
Games featuring warfare and conflict have always been at the forefront of western games design, and sales figures, and are played by a wide range of the gaming demographic. In fact war games, both serious training and educational simulations and entertainment focused products, now share many conceptual, technical and theoretical features.  In this presentation Steve will talk about how we can utilise theories from war studies and psychoanalysis to develop an ethical and educational approach to games featuring conflict, highlighting some of the benefits and pitfalls of informed design and research processes.

Steve Webley is a lecturer and researcher at Staffordshire University in the UK. He currently runs MINISTRY - the military and civil simulation research and enterprise institute, in the Games Technology Department of the Faculty of Creative Arts & Technologies. His research has three interlinked spheres: Psychoanalysis, Clausewitzian War Studies, and our enjoyment of the products of the military-industrial sector. Reading War Studies through the lens of psychoanalysis is key to his work, as it allows for the correct situating of Clausewitz as post-Kantian and post-Hegelian philosopher, and places the marxisante critique of ideology as essential to understanding the role of entertainment and commerce in late-modern warfare. Along with War and Game Studies, he specialises in consultancy for war game and simulation design and interactive narratology.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Peter13.00-13.20
Who plays video games and why – The ABC of game consumption

Speaker: Associate Professor Peter Zackariasson.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.

 


13.30-13.50
Children designing games – Empowering young makers

Carl HeathIn this presentation researcher Carl Heath talks about how new digital tools makes it possible for children to go from being consumers to becoming producers of games.

Carl Heath är forskare och designer vid Interactive Institute Swedish ICT. Carl är verksam i gränslandet mellan it, lärande och interaktionsdesign. I över ett decennium har han utvecklat spel för skolan och utbildat lärare i spel och lärande.

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


14.00-14.30
Gameovation – Innovate with gamification

Presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen (modelleringen fortsätter i lounge B06:50).


15.00-16.00
Ulf DalquistPanel (Swedish only)
Moralpanik, retorik och journalistik – En paneldebatt om hur spelkultur skildras i media

Mediebilden av spelande har ofta varit antingen svart eller vit. Ena dagen blir spelare massmördare, andra dagen är spel bra för att träna hjärnan. Kommer journalistiken runt spel att mogna? Kommer vi om 15 år att skratta åt rapporteringen av spelkultur på samma sätt som vi gör åt åttiotalets rapportering om den farliga hårdrocken? Eller kommer moralpaniken runt spel att fortsätta blossa upp i media?

Thomas ArnrothUlf Dalquist, Statens Medieråd, Tomas Arnroth, KIT, SVT, Johanna Nylander, Dataspelsbranschen och Albertina Sparrhult, Diversi.

Ulf Dalquist är fil. doktor i sociologi och forskningsansvarig vid Statens medieråd. Hans avhandling behandlar den svenska videovåldsdebatten. Numera arbetar han på en Johanna Nylandermyndighet vars uppdrag är att ”stärka barn som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan”.
Thomas Arnroth, en av Sveriges mest erfarna speljournalister som kanske mest är känd för sin roll som spelrecensent i Gomorron Sverige i SVT.
Johanna Nylander, ansvarig för samhällsfrågor, Dataspelsbranschen.
AlbertinaAlbertina Sparrhult, projektledare Diversi.

Diversi är ett initiativ för att lyfta fram och stärka mångfalden i spelbranschen, grundat av Dataspelsbranschen och Forskningsföretaget Praxikon. Med finansiering från Vinnova, identifieras konkreta åtgärder för underrepresenterade grupper i alla delar av spelvärlden. Tillsammans kommer utvecklare, utbildare, samfund och forskare att utgöra en samlad kraft för ökad mångfald i hela branschen.

Dataspelsbranschen är en organisation som samlar och sammanställer dator- och tv-spelsbranschens gemensamma ansvar och frågor och kommunicerar dessa. Dataspelsbranschen fokuserar på branschen i helhet och för dess talan i media. Bakom Dataspelsbranschen står branschföreningarna Spelplan-ASGD och ANGI, som företräder utvecklare, producenter (Spelplan-ASGD) samt förlag och distributörer (ANGI).

Spelvetenskapliga kollegiet, presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


15.30-16.15
Trendspaning med Göran Adlén

Presenteras på Stora scenen.


SwederunneraLördag 21 november

10.00-16.00
Speeedrunning med Swederunners

Swederunners består av spelarna Giz, Jinny, Joden och Tompa, ett gäng svenskar som är dedikerade till Speedruns, det vill säga att klara spel så snabbt som möjligt. Flera av dem har deltagit på stora event så som Awesome Games Done Quick (USA), European Speedster Assembly, Dreamhack, RetroSpelsMässan, Fairycon och Metrocon (Norge).

Swederunners kommer både att prata om speedruns och utföra några spännande trix under Gothenburg Games Esport Challenge.

Presenteras i Seminarietältet - Lilla tältscenen.


Rickard Nordin10.10-10.30
Paneldebatt: E-sport och politik hör det ihop?
Vilka möjligheter och hinder finns det i politiken för att e-sporten ska växa?

Ett öppet samtal med riksdagsledarmot Rickard Nordin (C) som motionerat om e-sport och kämpar för en bättre lagstifting kring e-sporten.

Presenteras på Stora scenen.


10.30-11.00
Cosplay, modevisning

Presenteras på Stora scenen.


11.00-12.00
Cosplay, tävling

Presenteras på Stora scenen.


12.00-15.00
Final Esport Challenge FIFA

Presenteras på Stora scenen.


15.10
Unika konstberättelser om “det mörka norden” skapade av kreatörerna och bildskaparna bakom det svenska spelundret gör succé via crowdfunding!

The Dark North är ett nylanserat konstprojekt vars mål är att lyfta fram nordiska fantasy- och science fiction-artister. I en serie konstböcker och en webbplats kommer artister med meriter från världskända dataspel, böcker, film och tv att tolka teman från ‘det mörka norden’. Volym 1 av The Dark North planeras att ges ut våren 2016.

Artister från Dark Horse Comics, svenska Starbreeze och Minecraft-bolaget Mojang deltar alla i projektet. Peter Bergting som nyligen vann Svenska Serieakademins ”Nobelpris”  Adamsonstatyetten är en av deltagarna i den nästan 200 sidor tjocka konstboken.

Tio dagarna in i Kickstarter-kampanjen för The Dark North - Volym 1 så nåddes finansieringsmålet. Och framgångarna för kampanjen fortsätter. Kickstarter har valt ut projektet som “Staff Pick” och “Featured” som ett av över 2 000 pågående publiceringsprojekt.

Läs mer på www.facebook.com/darknorthart/

Presenteras på Stora scenen.


Programmet uppdateras kontinuerligt. Med reservation för ändringar.